Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ostatkový kříž Karla IV.
Melkus, René ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent)
Záměrem bakalářské práce je především historický, uměleckohistorický a technologický pohled na nejcennější památku Svatovítského chrámového pokladu, na veliký zlatý Zemský kříž, zvaný též Karlštejnský, nebo jen prostě, ale výstižně Ostatkový. Toto přední dílo vrcholně gotického zlatnictví je spojené s osobou císaře a krále Karla IV. (1316-1378) a rokem 1357, kdy byla mj. dokončena stavba hradu Karlštejn. Práce je pojata monografickým způsobem. Věnuje se výhradně tomuto kříži a bere si za cíl maximální shrnutí dosavadního historického poznání. Využívá přitom základní zpracování literatury a pramenů obvyklým heuristickým způsobem. Především se věnuje důkladnému popisu umělecko-řemeslného díla, na který navazuje umělecko-historická interpretace. Čím se ale od jiných prací chce lišit, je zvláště míra zaujetí zlatnickou technikou a snaha pochopit středověké techniky zpracování drahých kovů a kamenů. Téma je zvoleno i ve snaze osvojit si základní pojmy spojené s technologickými postupy a správně je používat. Tím se práce stává teoretickou průpravou pro samostatnou kurátorskou činnost pisatele v Národním technickém muzeu v Praze.
Ostatkový kříž Karla IV.
Melkus, René ; Sojka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent)
Záměrem bakalářské práce je především historický, uměleckohistorický a technologický pohled na nejcennější památku Svatovítského chrámového pokladu, na veliký zlatý Zemský kříž, zvaný též Karlštejnský, nebo jen prostě, ale výstižně Ostatkový. Toto přední dílo vrcholně gotického zlatnictví je spojené s osobou císaře a krále Karla IV. (1316-1378) a rokem 1357, kdy byla mj. dokončena stavba hradu Karlštejn. Práce je pojata monografickým způsobem. Věnuje se výhradně tomuto kříži a bere si za cíl maximální shrnutí dosavadního historického poznání. Využívá přitom základní zpracování literatury a pramenů obvyklým heuristickým způsobem. Především se věnuje důkladnému popisu umělecko-řemeslného díla, na který navazuje umělecko-historická interpretace. Čím se ale od jiných prací chce lišit, je zvláště míra zaujetí zlatnickou technikou a snaha pochopit středověké techniky zpracování drahých kovů a kamenů. Téma je zvoleno i ve snaze osvojit si základní pojmy spojené s technologickými postupy a správně je používat. Tím se práce stává teoretickou průpravou pro samostatnou kurátorskou činnost pisatele v Národním technickém muzeu v Praze.
Rostliny na minojských a mykénských freskách a jejich odkaz českému umění 20. století
Bouzková, Anna ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Úvodní kapitola této práce je věnována freskám po technologické stránce. Aby bylo možno proniknout ke smyslu a významu zobrazení rostlin v minojské a mykénské kultuře, je v práci zařazena kapitola věnující se náboženství a mytologii, které s florou a faunou úzce souviselo. Poté následuje kapitola věnující se samotnému zobrazení rostlin na freskách. Nejdříve je zde zařazen botanický popis rostlin, jejichž zobrazení je předpokládáno, aby mohly být rozpoznány rostliny na minojských a mykénských freskách s florálními motivy. Dále jsou popsány fresky s florální tématikou. Následuje soupis rostlin s uvedením fresek, na kterých jsou zobrazeny. Poté jsou v práci popsány florální motivy na gemách, pečetích a špercích. Dále je v práci zmíněno, že florální motivy se objevují na keramice a dalších předmětech minojské a mykénské kultury. V poslední kapitole je uvedeno několik příkladů užití minojských motivů v českém umění konce 19. století a počátku 20. století. Klíčová slova: Minojské a mykénské fresky; gemy; pečetidla; šperky; keramika; florální motivy; bohyně a rostliny; vybrané rostliny Řecka; Knossos; Amnissos; Ayia Triada; Faistos; Katsamba; Mallia; Palaikastro; Prasa; Tylissos; Zakros; Akrotiri; Ayia Irini; Fylakopi; Avaris; Miletos; Trianda; Mykény; Orchomenos; Pylos; Theby; Tiryns; české umění počátku...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.